Suraiah Tavares, leerkracht wiskunde en geschiedenis – geeft les vanuit het échte leven

“Met vallen en opstaan”

Ze studeerde af tijdens de coronaperiode en kwam sindsdien aan de bak in het GO! atheneum MXM, toen ze daar een vervangingsopdracht deed. Daarna verhuisde ze naar het GO! atheneum Mortsel, waar ze opnieuw wiskunde en geschiedenis kon geven, aan de tweede graad deze keer. Die afwisseling, daar geniet ze naar eigen zeggen van.

Suraiah Tavares: “Ik vind het inderdaad fijn om dankzij verschillende vervangingsopdrachten aan te voelen wat mij het beste ligt. Ik stond in Merksem in de eerste graad; in Mortsel neem ik de tweede graad voor mijn rekening. Dat zorgt ervoor dat ik de kans krijg om het verschil te voelen tussen lesgeven aan leerlingen van verschillende leeftijden, graden en onderwijsvormen. Wat mij betreft, is dat de ideale leerschool.”

Van de ene school zonder morren naar de andere: jij lijkt me een blijvertje, in het onderwijs.

Suraiah Tavares: “Dat is wel de bedoeling, ja. Ik ben echt uit overtuiging in het onderwijs gestapt. En, met de hand op het hart: ik zie mezelf echt niks anders doen.”

Zit het in je genen of kom je uit een onderwijsfamilie?

Suraiah Tavares: “Nee, helemaal niet zelfs. Ik ken ook zeer weinig mensen die lesgeven. Maar als je het aan mijn mama vraagt, zal ze het jou met plezier vertellen: al van kinds af, wilde ik lesgeven.”

Ik heb ondervonden dat je best eens mag vallen in een leerproces. Om de simpele reden dat je nadien altijd weer een kans krijgt om recht te staan.

Heeft het onderwijs bevestigd hoe je er op voorhand over dacht?

Suraiah Tavares: “Ja. Helemaal. Ik wist al snel dat dit de plek is waar ik professioneel wil zijn. Lesgeven is een záligheid, als je het mij vraagt. En pas op: dat is niet vanzelfsprekend verlopen. Ik geef nu met veel plezier wiskunde, maar het vak op zich is voor mij jarenlang een probleem geweest. Tot plots die klik er kwam.”

Je leerde het zelf met vallen en opstaan?

Suraiah Tavares: “Inderdaad. En net dat wil ik doorgeven. Ik begrijp leerlingen die het moeilijk hebben met mijn vak – want een paar jaren geleden zat ik zelf in die situatie. Maar ik heb ook ondervonden dat je best eens mag vallen in een leerproces. Om de simpele reden dat je nadien altijd weer een kans krijgt om recht te staan. Kijk naar mij: vroeger bengelde ik achteraan in de klas, vandaag sta ik vooraan en geef ik zelf les. Dat op zich, vind ik een mooie boodschap voor élke leerling.”

Werk je bewust met de band die je als leerkracht met je leerlingen hebt?

Suraiah Tavares: “Zeer bewust, zelfs. Wiskunde is niet bepaald een dankbaar vak om te geven – hoeveel leerlingen zijn er niet die negatieve studiekeuzes maken omdat ze het vak willen vermijden? Door een stevige band te smeden met mijn leerlingen, probeer ik op mijn eigen, bescheiden manier, toch aan die kar te trekken. Het vak beter in de markt te zetten; jonge mensen ervan proberen te overtuigen dat het net wél mogelijk is om erin te slagen en om ermee aan de slag te gaan.”

De wiskunde-missionaris, zeg maar. Ben je dat ook voor het onderwijs? Probeer je mensen te overtuigen om voor de sector te kiezen?

Suraiah Tavares: “Ik zeg in ieder geval altijd dat ze niet moeten twijfelen. Onlangs hadden we bij mij thuis nog een brunch met mensen die allemaal al heel lang in de privésector werken. Daar werd duchtig met het idee gespeeld – door verschillende van mijn vrienden. Die krijgen van mij allemaal een warm welkom, zélfs als ze – zoals zo vaak gebeurt – clichématig twijfelen over diploma’s, de verloning of de band met jongeren. Ik zei het nog tegen een vriendin die al jaren in de zorg staat: het onderwijs sméékt om mensen met jouw rijke ervaring en kennis die ruimer is dan wat je in boeken leest.”

Lesgeven vanuit het échte leven.

Suraiah Tavares: “Inderdaad. Wat is er mooier dan dat?”


Ook zin in een nieuwe uitdaging waarin je écht het verschil maakt? Of twijfel je om de stap te zetten naar het onderwijs? Maak dan vrijblijvend kennis met onze scholengroep en laat onze medewerkers je meest prangende vragen beantwoorden.

Recente berichten

State-of-the-art STrEaM-campus officieel geopend

Op vrijdag 3 mei werd de nieuwe STrEaM-campus aan de August van de Wielelei in Deurne officieel geopend. Het nieuwe schoolgebouw wordt gedeeld door GO! Spectrumschool en GO! inclusieve STEM-basisschool De Trampoline.

Lees verder

Wij zijn gesloten tijdens de paasvakantie!

Wij zijn er even tussenuit tijdens de paasvakantie en zijn gesloten van maandag 1 april tot en met vrijdag 12 april 2024.

Lees verder