Straf leiderschap, straffe competenties: de schooldirecteur anno 2023

Niets anders dan respect voor onze schooldirecties. Elke dag opnieuw houden ze heel veel balletjes tegelijk de lucht in. Anno 2023 worden ze ook nog eens overspoeld met enorme uitdagingen. Hoogtijd voor een lofzang!


Hij leidt en beheert de school, dat is wat je leest in de functiebeschrijving van een directeur*. Klinkt vrij rechttoe rechtaan, zou je denken. In realiteit is de opdracht – helaas – niet altijd zo eenvoudig.

De lat ligt hoog

De job gaat verder dan het uitstippelen van een pedagogische lijn of het voeren van een personeelsbeleid. Het omvat ook nog o.a. het versterken en bewaken van de onderwijskwaliteit, coachen van leerkrachten, aanwerven, communiceren, informeren, opvolgen van verbouwingen, verbinden, begroten, bemiddelen, organiseren en vertegenwoordigen, …

Er is dus geen twijfel mogelijk:
straf schoolleiderschap veronderstelt straffe competenties!

Tussen decreten, bouwplannen, leerlingendossiers, gesprekken, telefoontjes en mails baant de directeur zich een weg op het pad van vernieuwing. Want het onderwijs moet anders volgens ouders, dynamischer volgens leerlingen, digitaler volgens experten en kwalitatiever volgens de overheid.

De schoolleider anno 2023 pakt de dingen vast en gaat door. Hij wil zelf die lat hoog leggen. Niet omdat overheden of koepels het verlangen, wél omdat leerkrachten en leerlingen dat verdienen. En wanneer de schoolbel het einde van de lessen aankondigt, kan de werkdag van de directeur pas écht beginnen. Het licht van zijn kantoor brandt dan ook vaak tot in de late uren. Ook als hij thuis is, lijkt de grens tussen werk en privé soms onbestaande.

Met uitsterven bedreigd?

Een mens zou zich afvragen wat iemand bezielt om vandaag schooldirecteur te worden. Toch zijn ze met velen. In onze scholengroep zijn ze zelfs met meer dan vijftig en dus – gelukkig – niet met uitsterven bedreigd. En ondanks de grote uitdagingen, blijven ze er met veel GO!esting voor gaan.

Als dat geen goede reden is om een lofzang af te steken?

Op deze Dag van de Directeur willen we hen heel graag bedanken voor hun inzet en gedrevenheid!

Een aantal van onze GO! directeurs aan het woord

Waar mijn GO!esting vandaan komt? Van het vertrouwen dat ik krijg van het schoolteam en de ouders om te mogen leidinggeven met het oog op het best mogelijke onderwijs voor onze leerlingen. Ik neem elke dag zoals ie komt, en dan is het gewoon gaan!

Liselotte Van De Velde, directeur van GO! basisschool Op Dreef!

Ja, het is zwaar en je moet keihard werken. Maar het is ook een bijzonder afwisselende, onvoorspelbare en nooit saaie job waarin je de kans krijgt om élke dag met heel veel verschillende mensen om te gaan, voortdurend superveel leert en je nooit een seconde verveelt.

Marleen Meyvis, directeur GO! atheneum Ekeren

Wat de job van directeur boeiend maakt, is dat je beleid kan maken op heel wat domeinen. Dat maakt het natuurlijk ook wel een uitdagende job, met een hele waaier aan verantwoordelijkheden. Ik ben ervan overtuigd dat een directeur in het 21ste-eeuwse onderwijslandschap vooral een goede communicator moet zijn. Maar je moet ook kunnen motiveren en inspireren. Ik word vooral warm van met het team samen school te maken.

Simon Ruys, directeur GO! daltonschool In ’t Groen

Het is een job waarin je op niveau van je team en je leerlingen heel breed kan inzetten op persoonlijke groei of waarin je op dat vlak mee het verschil kan maken. Het ‘samen school maken’-gevoel werkt bij mij heel motiverend. Binnen de job bieden zich ook veel mogelijkheden aan voor je persoonlijke ontwikkeling in een brede waaier van beleidsaspecten. De late en vaak vage communicatiestijl van de overheid slorpt de laatste jaren soms wel energie.

Eddy Marchand, directeur GO! TAK

Directeur zijn dat is elke dag anders … de ene dag maak je beleid, de andere dag voer je het uit. Rennen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan is voor mij echt wat de job soms is. Gelukkig doe je dat samen met je team, je leerlingen en hun ouders. Directeur zijn is vermoeiend, uitdagend, maar ook boeiend.

Joost Van Der Hallen, directeur GO! basisschool 3hoek

Ik doe deze job gewoon graag. De ene dag ‘gewoon graag’, de andere dag ‘heel graag’. Ik krijg er energie van, soms slorpt het me op. Dat heb je nu eenmaal als je hart en je hoofd weten dat wat je doet, goed doet. De ongelooflijke fierheid die je voelt als je leerlingen ziet groeien en leren dat ze er toe doen, welke richting ze ook uitgaan. Dat zij mee betekenis geven. Alle collega’s die school maken en de leerlingen: we versterken elkaar. Dat is de kracht van onderwijs. Wie wil daar nu niet aan meewerken? Wat ik moeilijker vind is het feit dat ik alle processen draaiende houd. Ik ben directeur van een kleine en groeiende school. Er komt veel op ons af en soms kun je je erin verliezen. Goed nadenken over processen doe je met een team en het organiseren en veranderingen in processen gaande houden komt nu bij mij terecht en dat kan heel zwaar zijn.

Anoek Wiertz, directeur GO! Erasmusatheneum

Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik mezelf de vraag stel, welk soort directeur ben ik en welke betekenis wil ik hebben voor anderen? Dat houdt me scherp. De directiefunctie is op dit moment, na 1,5 jaar, nog steeds zoals een rit in een achtbaan. Ze gaat razendsnel, op sommige punten ervaar je angst, maar ze geeft ook ontzettend veel kriebels. Gelukkig ben ik heel goed omringd in het CLB. De verantwoordelijkheden zijn verscheiden en best groot. Maar in de functie heb ik echt het gevoel dat ik op grote schaal mee het verschil kan maken voor kwetsbare leerlingen. Dat is en blijft mijn grootste motivatie, het creëren van kansen voor wie ze niet cadeau krijgt, voor wie worstelt, voor wie niet in het perfecte plaatje past.  

Britt Dehertogh, directeur GO! CLB Antwerpen

Iedere dag is een nieuwe uitdaging. Onze job staat ons toe te bouwen, te innoveren en te dromen in een uitzonderlijk relevante context. We doen het voor onze teams, kinderen & ouders en hun toekomst.

Sharon Kleynnaert, directeur GO! muzische basisschool K’DO (Kunst Doet Ontdekken)

*De directeur = m/v/x


Wil jij – samen met deze directeurs – mee je schouders zetten onder de toekomst van onze leerlingen en cursisten? Bekijk dan onze vacatures of maak een afspraak met een van onze HR-medewerkers.

Recente berichten

Leersteun op de juiste plek: GO! Leersteuncentrum Antwerpen vanaf september 2023

Met het decreet leersteun ambieert de Vlaamse Regering kwaliteitsvol onderwijs dat werkbaar blijft voor de leraar. GO! scholengroep Antwerpen richt een eigen leersteuncentrum op: GO! Leersteuncentrum Antwerpen.

Lees verder

Candice en Mart creëren kansen

Candice en Mart werken in ons GO! CLB Antwerpen (centrum voor leerlingenbegeleiding). Wat hen drijft en GO!esting geeft om te doen wat ze doen, vertellen ze in deze video.

Lees verder