Naomi Lapar, OKAN-leerkracht Nederlands in ons GO! atheneum Antwerpen

Genieten van het blanco canvas!

Naomi Lapar is nog maar net bij het GO! aan de slag als we haar spreken. Ze begeleidt nieuwe OKAN-kinderen met hun eerste stapjes in het Nederlands. Dat gebeurt in een gebouw in het hart van Antwerpen, grenzend aan die bekende bioscoop, waar we allemaal al eens van een kaskraker hebben genoten.

Als je écht verschil wilt maken in het leven van jonge mensen, kan ik je OKAN alleen maar aanraden, écht waar!”

Naomi Lapar: ”Ik ben in september 2019 gestart in het onderwijs, in het regulier. Maar ik heb nu toch de overstap naar OKAN gemaakt.”

Waarom precies?

Lapar: ”Omdat ik in het regulier onderwijs naar mijn gevoel veel te vaak bezig moest zijn met klasmanagement. Dat is bij OKAN uiteraard ook voor een deel het geval, maar ik kom nu veel meer en veel vaker toe aan de échte inhoud van de job.”

Je ziet er iemand uit die lesgeeft vanuit het hart.

Lapar: ”Dank je voor het compliment – dat is iets wat ik inderdaad zo vaak mogelijk probeer te doen. Mijn eerste jaren in het onderwijs zijn toch wel een beetje zoeken geweest naar de manier waarop ik voor de klas wilde staan. Zo heb ik lesgegeven aan de eerste graad, maar dat bleek niet echt iets voor mij te zijn: de speelsheid van de leerlingen lag me minder. Je mag mij gerust ‘van de oude stempel’ noemen: ik heb een strenge, Surinaamse opvoeding gehad; heb respect betuigd aan mijn leerkrachten. Niet dat ik in Antwerpen kwaad kijkend door de gang loop tot iemand mij respect komt betuigen, hoor. (lacht)

Je gaat voor het frisse, nieuwe, bij OKAN.

Het is heel fijn om deel uit te maken van ons OKAN-team. We doen dat echt samen, dag na dag.”

Lapar: ”Ik geef nu les aan kinderen die – soms zelfs letterlijk – nét van het vliegtuig zijn gestapt. Dat is een heel andere manier van werken. Veel van mijn leerlingen willen echt de taal leren: ze zitten je bij wijze van spreken gretig aan te kijken tot je hen het Nederlands aanreikt – dat vind ik echt fantastisch. Instap-Nederlands, Zedenleer, een stukje Mens & Wereld: ik geniet van het feit dat ik als het ware een blanco canvas krijg, waarmee ik zo goed mogelijk mijn best mag doen.”

Teamwork…?

Lapar: ”…makes the dream work – reken maar! Het is heel fijn om deel uit te maken van ons OKAN-team. We doen dat echt samen, dag na dag. Soms sta ik ervan te kijken hoeveel die kinderen in die beperkte periode meekrijgen en hoe snel ze klaar zijn om in te stromen in regulier onderwijs. Als je écht verschil wilt maken in het leven van jonge mensen, kan ik je OKAN alleen maar aanraden, écht waar!”

Recente berichten

Een grote sprong voor GO! basisschool De Trampoline: inclusief onderwijs met een sterke STEM-visie in een gloednieuw gebouw

Onze GO! STEM basisschool De Trampoline (Deurne) trekt vanaf september de kaart van inclusief onderwijs. Op de straffe STrEaM-campus aan Park Groot Schijn, in een gloednieuw schoolgebouw met een sterk schoolproject waarin STEM-geletterdheid centraal staat, zullen binnenkort ook kinderen met een STOS-problematiek (spraak- en taalontwikkelingsstoornis) hun talenten kunnen ontplooien.

Lees verder

Geen zee te hoog en geen water te diep voor Céline Van Dycke, jonge leerkracht in GO! De Scheepvaartschool

Na een stage in onze GO! De Scheepvaartschool ging Céline Van Dycke (25) volledig overstag toen ze gevraagd werd om aan boord te blijven. Deze jonge leerkracht is nu al een boegbeeld van onze unieke, maritieme GO! school op Linkeroever.

Lees verder