Joeri Spillebeen, zorgcoach in GO! freinetschool De Pluim

Crossover van ervaringen
Hij is nieuw. Maar toch niet. Of nee, toch wel. Joeri Spillebeen brengt een boel onderwijservaring naar GO! freinetschool De Pluim, onze basis- en middenschool in Hoboken. Daar helpt hij leerlingen op pad in een tocht naar persoonlijke ontwikkeling. Geen groentje dus, maar wél iemand die voor het eerst de halftime stap zet naar het onderwijsleven.
Wij proberen allemaal hetzelfde te doen: een golf teweegbrengen waarop leerlingen kunnen surfen en sterker van worden.
Welk parcours heb je afgelegd om tot in De Pluim te komen als zorgcoach?
Joeri Spillebeen: “Ik werkte hiervoor aan de teamvorming in basisschool De Pluim. Ik stond ook mee aan de wieg van de middenschool – als externe medewerker, vanuit Krachtig Onderwijs. Dat is een externe organisatie die scholen helpt bouwen aan veilige en positieve klasgroepen. Ik kwam dus niet geheel onbeslagen het onderwijs binnen.”
Je hebt er nu dus voor gekozen om helemaal in het onderwijsbad te stappen?
Spillebeen: “Ik combineer nog altijd, maar inderdaad: ik maak nu echt deel uit van het team. Maar ook met Krachtig Onderwijs kiezen we er altijd voor om in de school aan de slag te gaan. Dat zou anders ook niet lukken: als je aan groepsvorming en persoonlijke groei wilt doen, lukt dat helemaal niet als je dat zou proberen van buitenaf. Maar dit hier is een speciale situatie, omdat we die groei echt wel van binnenuit de organisatie proberen te verwezenlijken. De helft van mijn tijd kom ik ook op heel veel verschillende plekken en bij veel verschillende schoolorganisaties. Het resultaat daarvan is dat ik voortdurend nieuwe impulsen van buitenaf meebreng, die ik hier gebruik om vooruitgang te boeken. Die voortdurende crossover van ervaringen: dát is wat de vernieuwing drijft.”
Als jonge mensen je vragen of ze de stap naar onderwijs zouden zetten, wat is dan het antwoord?
Spillebeen: “Zéker doen. Zéker! Voor mij is het werken met jonge mensen en hen helpen groeien, echt de essentie van onderwijs. Wij proberen allemaal hetzelfde te doen: een golf teweegbrengen waarop leerlingen kunnen surfen en sterker van worden. Werken in het onderwijs is niet zomaar een job. De leerkracht doet ertoe. Hij of zij maakt het verschil in het leven van leerlingen. Leerkrachten kunnen op school leerlingen laten groeien op een manier die nergens anders mogelijk is. Het is ook een job waarin je je heel bewust wordt van je eigen mogelijkheden om een impact te hebben op mensen.”
De connectie met anderen? Daar doe jij het voor?
Spillebeen: “En ik niet alleen, daar ben ik honderd procent van overtuigd. Er is geen enkele plek waar je zo in verbinding kunt gaan met andere mensen. De school is ook een enorm fijne plek om de verwondering te blijven voelen, elke keer je een jong iemand plots échte stappen vooruit ziet zetten. Samen de wereld ontdekken, blijft ook gewoon fijn. En tot slot is het onderwijs ook een enorm creatieve omgeving. Zó creatief zelfs, dat het soms botst met de structuur die de overheid eraan probeert op te leggen. Maar nog eens: zó fijn…”
Recente berichten
Een grote sprong voor GO! basisschool De Trampoline: inclusief onderwijs met een sterke STEM-visie in een gloednieuw gebouw
Onze GO! STEM basisschool De Trampoline (Deurne) trekt vanaf september de kaart van inclusief onderwijs. Op de straffe STrEaM-campus aan Park Groot Schijn, in een gloednieuw schoolgebouw met een sterk schoolproject waarin STEM-geletterdheid centraal staat, zullen binnenkort ook kinderen met een STOS-problematiek (spraak- en taalontwikkelingsstoornis) hun talenten kunnen ontplooien.
Geen zee te hoog en geen water te diep voor Céline Van Dycke, jonge leerkracht in GO! De Scheepvaartschool
Na een stage in onze GO! De Scheepvaartschool ging Céline Van Dycke (25) volledig overstag toen ze gevraagd werd om aan boord te blijven. Deze jonge leerkracht is nu al een boegbeeld van onze unieke, maritieme GO! school op Linkeroever.